Mun pitäs ostaa uus puhelin, koska mulla on täällä mukana vaan sellanen vanha Nokia, josta en tykkää. Sit mulla on mukana mun vanhan puhelimen muistikortti, mis on kuvii ja musiikkii, mut kaikki puhelimet jotka siihen sopii maksaa yli 200 euroo. Ei silleen paljon, mut ku mietin et se on tavallaan mun omaa rahaa, et ois varmaan fiksumpiikin tapoi käyttää se 200 euroo. Mut oikeesti haluun uuden puhelimen ja haluisin pitää mun suomalaisen numeron kans auki. Ehkä vaan uhraan sen 200 euroo.

Aattelin kertoo teille muutakin ku mun puhelinongelmia, vaikka mikä täällä on erilaista.

 

1. Ei oo kouluruokaa, vaan eväät =(
2. Nää pesee pyykkii vaan kerran viikossa (en tiiä et onkse vaan mun perhe mut siis), välillä tää on hirveet suunnitteluu, et on vaatteita puhtaana.
3. Abendessen, päivällinen on kuudelta, eikä nää sen jälkeen oikeestaan syö mitään. Aluks se oli tosi outoo ja olin kuolla nälkään joskus kasin aikaan, mut nyt oon jo tottunu. Mitä nyt joskus illalla syödään jotain jälkiruokaa/jugurttii. Oon tottunu Suomessa syömää kunnon ruokaa joskus kasin aikaa illalla.
4. Koulu on niin outoo, ku näillä on melkein kaikkii aineita vaan se 2 tuntii viikossa, oon tottunu siihen et meil oli 5 tuntii viikossa, sit vaihtu jakso ja aineet ja taas kaikkee 5 tuntii viikossa.

5. Joudutaan tuomaan kuvistunnille omaa paperii, jos joudutaan tekee jotain harjotustehtäväjuttui.
6. Ja muutenki joudutaan tekee kaikki testit ja kaikki omalle paperille, en kyl tiiä miten se menee Suomessa muissa lukioissa, mut meiän ei tarvii tuoda kokeeseen omaa paperii.
7. Julkinenliikenne kusee, voi kyl johtuu siitä et tää on niin pieni paikka ja luultavasti siitä se johtuuki.
8. Nää tekee ruokaa enemmän ite, leipoo ja kaikkee. En kyl tiiä miten muissa perheissä Suomessa, mut arkisin jos meillä tehään ruokaa ni se on yleensä vaan spagettii ja jauhelihakastiketta, muuten syödään einestä. Viikonloput on sit eriksee.

Ja eilen katottiin netistä perinteisii suomalaisii ruokii, hostäiti löys sivuston saksaks, mut ruokien nimet oli suomeks ni tajusin et mitä olin kattomas. Sielt tulostettiin sit karjalanpiirakat, makaroonilaatikko ja kaalikääryleet. Sit se haluis tehä viel jotain suomalaista kalaruokaa etc.